Followers

Friday, February 22, 2013

Dabangg 2 (2012)

Aku tak rasa Dabangg 2 sehebat filem pertamanya. Garapan kali ini dibawah Arbaaz Khan nampaknya tidak menarik seperti dulu pada pendapat peribadi. Dabangg, yang memang superhit nampaknya tidak menampilkan sesuatu yang baru. Namun, Chulbul Pandey sememangnya sebuah watak yang amat sinonim dengan superheroicnya yang luar biasa adalah antara faktor utama filem ini harus ditonton. 

Garapan kali ini tidak menampilkan cerita yang sehebat dulu. Dabangg 2 hanya dilihat menyambung dari filem terakhirnya tetapi tidak memberikan plot yang terarah kepada hero-villain. FIlem ini nampaknya hanya lebih menggambarkan kehidupan Chulbul bersama keluarganya yang sudah tak kacau bilau macam dulu. Dan dengan setting baru, villain yang baru juga diperkenalkan. Prakash Raj! 

Ya, dia antara pelakon yang agak power dalam memberikan persembahan karakter jahat. Namun, dalam filem ini, pada aku, dengan karakternya yang tidak dibesarkan dengan kekejaman seperti villain tipikal Bollywood, lakonannya tidak mampu ditonjolkan dengan baik. Namun, Prakash Raj dalam Dabangg adalah perkara yang cukup hebat! 

Lagu dalam filem ini pun tidaklah sehebat filem pertama. Mungkin lagu yang menampilkan Kareena Kapoor itu hanyalah trek yang menarik pada pandangan aku. 

Overall, Dabangg 2 kurang menyengat. Walaupun aku rasakan peminat Chulbul Pandey pastinya boleh berpuas hati dengan performance tipikal Salman, filem ini tidak semenarik dulu. Mungkin pada aku kurang impak dari segi konflik yang dicipta, dan juga aksi yang sudah mula dirasakan agak berlulang ulang dan tidak dipelbagaikan. 

3/5

No comments: