Followers

Sunday, July 3, 2011

Ragini MMS (2011)



Ragini MMS sekali lagi berbaris di belakang Love Sex Aur Dhoka, sebuah filem ala ala Paranormal Activity dan Rec versi Hollywood. Dalam kesibukan pengarah filem dunia membaca gaya baru filem ini mampu untuk mengaut untuk dengan modal yang sedikit, pelbagai idea baru dipersembahkan. Aku menyukai filem sebegini, dari barisan filem Hollywood sehingga filem Asia, filem sebegini memang fresh sangat sangat. Bollywood juga tidak ketinggalan, jadi Ragini MMS adalah satu daripada persembahannya.

Nak buat filem macam ni nampak macam mudah. Filem yang sememangnya nampak low budget tetapi boleh menandingi keseraman filem biasa. Pada satu sudut, Ragini MMS adalah kejayaan yang baik untuk filem Bollywood. Pada satu sudut lagi, Ragini MMS adalah sebuah thrill dengan bumbu seks yang cukup menggoda.

Ragini (Kainaz Motivala) dan Uday (Raj Kumar Yadav) merancang satu percutian kat satu kawasan terpencil di Mumbai. Namun, sedar atau tidak, gelagat pasangan ini sebenarnya diperhatikan oleh kamera litar dalam rumah percutian. Kelibat mula muncul dan mengganggu. Dari kacamata CCTV dan kamera tersembunyi, filem ini bakal mendedahkan sesuatu kebenaran yang tersembunyi.

Keseluruhannya, bila bercakap tentang kejayaan filem ini cuba memenuhi keinginan filem segenre sebegini, nampaknya tidaklah tercapai. Beberapa babak masih nampak seperti bersungguh sungguh untuk menjelaskan sesuatu yang nampaknya tidak dicapai oleh view kamera litar (babak hantu yang muncul atas kerusi secara tiba tiba). Namun, Ragini MMS adalah kejayaan keseluruhannya dalam satu percubaan pertama Bollywood dalam genre seram.

Terpegun dengan permainan hantu yang mana kelibatnya nampak CGI tetapi masih mampu menyeramkan. Malah babak babak sesetengahnya memang menakutkan dan berjaya bermain dengan emosi.

Keseluruhannya, Ragini MMS sebuah thriller yang cukup menyeramkan. Filem yang begini mungkin membosankan pada sesetengah penonton, tetapi ianya memang berbaloi. Ditakutkan dengan kamera yang pegun, juga permainan audio video yang luar biasa adalah keistimewaan filem sebegini. A must watch film, for those who already watch Paranormal Activity and Rec!

4/5

No comments: