Followers

Monday, February 4, 2013

Jab Tak Hai Jaan (2012)

Pertamanya, bila ending filem ni tunjukkan berapa klip wajah Yash Chopra yang sudah pun meninggal dunia, sedikit sebanyak ianya menarik aku untuk turut berasa sesuatu yang istimewa dalam buah tangan pengarah Veer Zaara ini. Pertamanya, ada beberapa perkara yang merasakan ianya biasa. Wataknya dihidupkan menggunakan tiga watak dimana SRK adalah si lelaki yang berada di antara dua perempuan. Dan itu mungkin biasa. 

Dengan gandingan buat pertama kalinya Katrina Kaif dan gandingan kali keduanya dengan Anushka Sharma, Jab Tak Hai Jaan mungkin fresh dari kolaborasi. Walaupun pada pandangan aku ceritanya amatlah biasa seperti idea filem bollywood Yash Chopra sebelum ni, ianya masih boleh dinikmati. Pendek kata, pengarah ini masih mampu membawa epik cinta tipikal dengan happy ending dengan garapan garapan baru. 

Walaupun aku rasa permainan ala ala novel tu kadangkala macam ergh, boleh menyebabkan aku meneka perjalanan plotnya, aku rasa tak perlu aku pertikaikan sebab pengarah lama dan cerit bollywood klasik kebanyakannya banyak bermain dengan kebetulan. 

Challa memang sebuah trek yang aku sifatkan sederhana. Tidak ada trek yang menguji AR Rahman sebagai pencipta lagu. Namun begitu, semua trek dalam filem ini agak sedap didengar ditambah pula dengan pengarahan video klipnya yang sangat sangatlah jarang dapat ditonton dalam filem filem Bollywood masa sekarang. 

Shah Rukh Khan seperti biasa. Nampak dengan ceritanya yang agak tipikal, ianya masih tidak mampu memberikan persembahan yang terbaik. Katrina Kaif pula dan Anushka Sharma memang nampaknya gandingan yang agak jauh tetapi agak menarik percubaan yang dilakukan. Anushka Sharma agak memberansangkan walaupun Katrina Kaif hanyalah biasa biasa saja. 

Pengakhiran filem ini, aku menantikan bagaimana filem romantic berakhir. Dengan wujud perasaan sebaknya, gembiranya bla bla bla. Tapi, entah, aku rasa hanya happy ending yang dilengah lengahkan itu hanya mampu memberikan perasaan suspen tetapi untuk happy ending cinta Meera dan Samar, aku rasa feel tu x sampai. Katrina Kaif tak sehebat Preity Zinta dalam Veer Zaara.  

Malah, aku rasakan juga kadangkala watak Anushka Sharma itu macam tak perlu wujud pun tak mengapa. Macam sia sia saja sebab watak yang dimainkan Anushka, Akira macam terlalu ke tepi sehinggakan terabai. Konfliknya sangat kecil dan tidak dikembangkan untuk konflik besar dengan lebih baik.

Overall, Jab Tak Hai Jaan memang buah tangan biasa. Tiada apa yang luar biasa melainkan satu, gandingan SRK dan Katina Kaif yang pertamakalinya. Namun, aku tak rasa ada keserasian antara mereka berdua. Atau mungkin belum sampai masanya untuk aku bersedia menerima gandingan baru SRK ini yang menyebabkan aku kata macam tu. Dari segi cerita, Jab Tak Hai Jaan mungkin menarik bagi peminat Bollywood 90an. 

4/5

No comments: