Followers

Thursday, December 13, 2012

Barfi! (2012)

Barfi memang sebuah persembahan Chaplin yang sempurna. Sah memang filem ini menginspirasikan dirinya dari persembahan komedi bisu Charlie Chaplin. Malah, jika korang perasan, muka pelawak lagenda itu ada muncul dalam satu scene yang tidak sampai satu saat dalam awal awal filem. Chaplin punya komedi dihidupkan dalam dunia filem dah ada bunyi? Pasti wataknya berbeza. Nah, Barfi! Si bisu yang memberikan keceriaan. 

Barfi adalah watak bisu dan pekak yang dihidupkan dengan sempurna. Kesemua environment penceritaannya memang agak mengasyikkan sehingga penonton boleh terhibur dengan keletah Barfi tetapi pada masa yang sama tetap bersimpati dengan jalan cerita yang disampaikan. Tidak ada jalan cerita yang straight dan lurus dalam filem ini. Ianya lebih terarah kepada sekuen sekuen event yang terjadi dalam hidup Barfi, Jilmil dan Shruti. 

Penceritaannya memang agak memeningkan. Sekejap kita dibawa ke depan, sekejap ke belakang kembali, sekejap ke depan kembali. Timeline cerita ini memang agak mengelirukan jika penonton tidak memahami jalan ceritanya dengan teliti. Jadi, ini memungkinkan cerita ini menjadi komedi tanpa penghayatan cerita bagi yang leka dalam menontonnya. Dan bagi yang tak suka filem yang watak utamanya tidak bercakap ini, memang pasti penontonannya akan menjadi membosankan. 

Ranbir Kapoor membawakan watak yang cukup berat. Yet he still achieved his goal. Barfi cukup baik persembahannya. Kecomelan dan juga kenakalan Barfi dari lakonlayar diterjemah dengan sebaik mungkin oleh pelakon ini. Mungkin seharusnya pujian lebih layak diberikan kepada Priyanka Chopra yang memberikan lakonan terhebatnya dalam sisi ini. Priyanka memang hebat lakonannya. Bukan saja hebat, malah luar biasa dan boleh dikagumi. 

Cerita tulisan Anurag Basu ini yang mana dilatari lagu lagu arahan Pritam Chakraborty ini turut tidak mengecewakan dari runut bunyi. Muzik yang mengasyikkan menjadikan babak babak yang bisu dalam filem ini ada rohnya tersendiri. 

Keseluruhannya, Barfi mungkin ada cedokan ilham dari Charlie Chaplin dari segi komedinya. Malah, dari segi persembahannya juga mengingatkan aku kepada filem Rango, pemain muzik yang muncul tiba tiba tanpa ada kaitan dengan jalan cerita. Namun, dengan kesegaran lakonan, sinematografi yang hebat dan juga lagu yang sempurna, cerita Barfi yang biasa nampak menarik untuk ditonton. Mungkin after selesai tonton, mulut korang pasti akan bercerita tentang kehebatan Priyanka dalam filem ini. 

4.5/5

No comments: