Followers

Saturday, June 19, 2010

Phoonk (2008)

Genre horror bukan satu genre biasa bagi bollywood. Namun, Ram Gopal Varma memang tak dapat lari dari menerbitkan filem cam gini. Dahulu, BHOOT pernah hits sedunia. Filem lakonan jay Devgan yang diganding bersama Urmila Matondkar berjaya membuatkan penonton dapat sakit jantung ketika menonton. Filemnya tahun lepas, AGYAAT, cuba meniru PREDATOR, sebuah filem hollywood. Namun, ianya gagal.
Phoonk aku boleh diklasifikasikan antara kerja RGV yang terbaik. Namun, masih tertanam dalam hati bahawa BHOOT adalah the moset finest work of RGV. Tetapi, menonton Phoonk tidaklah seperti menonton filem bodoh. Ianya juga filem seram yang penuh dengan mesej dan bukan sahaja satu filem "kejut mengejut rakan sebelah yang tertidur".

Tema Phoonk bermain disekitar ilmu hitam. Tidak dapat memikirkan filem lain dalam industri bollywood yang bertemakan sebegini, aku rasa Phoonk adalah karya yang cukup baik untuk dilabel sebagai Bollywood's Long Khong. Namun, Long Khong lagi ngeri lah.
Rajeev (Sudeep) adalah jurutera yang memang x percaya tuhan dan perkara karut marut. Kehadiran batu berwajah dewa di tapak pembinaan membuatkan dia menghadapi masalah dari pekerja yang ingin membina kuil untuk menyembah batu tersebut. Pada masa sama, Rajeev juga telah disabotaj oleh Anshuman dan Madhu dan tindakan Rajeev membuang kontrak mereka adalah wajar. Di sini mula keseraman berganda. Anak Rajeev, Raksha diganggu. Namun, Rajeev masih menganggap ini semua hanya penyakit biasa. Adakah Rajeev akan percaya bahawa anaknya sudah dikenakan sumpahan balas dendam?
Pendekatan plot Phoonk amat biasa. Tiada elemen kejutan yang membuatkan orang terkejut beruk. Malah, pada awal filem lagi, sudah dapat diagak antagonis yang akan membalas dendam. Apa yang ada dalam filem ini hanyalah sorotan gangguan yang dilakukan oleh Anshuman terhadap keluarga Rajeev. Keseraman hadir tatkala penggunaan props seram yang dijadikan fokus sebelum shoot bertukar.

Tiada muzik nyanyian diadun dalam filem ini. Cukup eloklah sebab filem seram akan hilang mud seram kerana lagu. Ketiadaan lagu nyanyian menyebabkan Phoonk menjadi filem seram yang cukup memberi impak dari awal filem sehingga akhir.
Lakonan Rajeev dan semua pelakon biasa. Watak bomoh cukup meyakinkan. Walaupun filem ni tak dibarisi aktor ternama, filem mampu untuk memberikan satu keadaan yang cukup baik untuk menggambarkan karakter masing2 melalui lakonan mereka.

Apapun, filem ini sesuai untuk peminat filem seram ala2 ilmu hitam. Phoonk sudah ada sequel. So, cari dan lihat sendiri sambungannya.

No comments: