Followers

Friday, December 2, 2011

Mirch (2011)


Mirch mengumpulkan 4 kisah pendek yang secara tersiratnya cuba mempersembahkan bagaimana wanita yang bijak menipu lelaki lelaki yang bodoh. Aku nampak filem ini berunsur feminism dimana pemberatan bahawa si cantik itu lebih bijak dari si jejaka. Sebuah paparan yang cukup jarang dipaparkan. Selalunya, kita akan lihat bagaimana lelaki trick wanita dalam percintaan, tetapi kali ini, sebaliknya bakal dipaparkan.

Mirch cuba mempersembahkan bagaimana wanita sebenarnya atau kononnya sudah berjaya mempermainkan lelaki dengan pelbagai cara. Dipaparkan bagaimana wanita bijak untuk membuat helah untuk mendampingi kekasih lain. Juga dipaparkan bagaimana lust yang tidak kesampaian menjadi factor untuk wanita mencari lelaki lain. Aku, no komenlah pasal ni. Watch it for fun!

Apapun, aku suka short stories dalam filem ni. Filemnya yang cukup simple, ideanya yang kelakar dan juga barisan pelakon yang mantap. Apa yang perlu diketahui, filem ini memaparkan 4 short film yang mana settingnya dalam 4 zaman berbeza.

Dua filem pendeknya, sebuah adaptasi Panchtantra menarik dan kisah keduanya, adaptasi karya Italian, Giovanni Boccacio memang licik. Namun, dua story yang terakhir, yang mana menggambarkan setting dua sekarang nampak sedikit membosankan. Tetapi lawaknya masih ada.

This filem is about adultery lah jugak. Pemaparannya yang khas untuk dewasa, tentang reality curang ataupun perkara yang berkisar tentang sudut jahat wanita. Walau apapun, temanya sekadar untuk hiburan menarik untuk ditonton. Sebuah filem dengan isu yang serius dan dengan balance komik komedi yang baik.

3/5

No comments: