Followers

Friday, October 29, 2010

Dabangg (2010)


Jika WANTED berjaya mengembalikan Salman Khan, DABANGG kembali membuktikan bahawa Salman Khan masih mampu bertahan sebagai pelakon yang diminati. Ternyata Salman Khan masih mampu memberikan aura badannya yang memang sasa untuk diperlihatkan. Menyaksikan DABANGG memang menarik. Plot lama dengan olahan baru yang cukup kreatif dari produksi ini menjadikan DABANGG filem bolly dengan format lama yang sesuai untuk penonton bolly masa kini.

Chulbul Pandey (Salman Khan) merupakan seorang polis yang anti korupsi, segak dan ganas menentang kejahatan. Masa lampaunya hitam. Setelah dia kematian bapa, ibu Shulbul berkahwin dengan Prajapati yang duda anak satu. Anak Prajapati, Makhanchan (Arbaaz Khan) adalah anak yang selalu dimanjakan keluarga. Cerita bergerak ke hadapan apabila Cheddi Singh (Sonu Sood), sang antagonis mula buat havoc. Akibat terdesak, Makhanchan menyertai geng samseng Cheddi Singh dan Chulbul Pandey harus membuat sesuatu untuk menghalang. Romantika diletakkan pada Rajo, seorang gadis idaman Chulbul Pandey yang very da canteek.

Keseluruhannya, tema korupsi bukanlah sesuatu yang abnormal di bollywood. Sudah berlambak filem bergenre sebegini di Bollywood. Tapi, DABANGG mencapai refreshment apabila element aksinya nampak tidak slapstik ditambah dengan penceritaan yang cukup catchy. Permainan plot nampak bagus sekali walaupun pengakhirannya boleh dijangka. Apapun, DABANGG sebenarnya milik penuh Salman Khan.

Babak aksi dalam filem ini nampak cuba mengadaptasi adegan silence-fighting dari filem Luc Besson's Transporter. Adegan perlawanan atas minyak gris yang banyak diolah kreatif walaupun ianya ada bisa-bisa adaptasi dari adegan lawan dalam filem Transporter 2. Salman Khan seperti biasa dengan mimik mukanya yang penuh bengis berlawan, ditambah dengan badan sasanya menjadikan dia adalah Jason Statham Bollywood. Aksi pengakhiran filem ini memang mengujakan. Sesuatu yang patut ditonton.

Sajid Wajid membawakan muzik penuh romantika. Item 'Tere Mast Mast Do Nein' paling digemari. Nyanyian Rafaqat Ali memang memukau. Teringat nyanyiannya dalam lagu 'Ore Piya' yang diletakkan dalam filem Aaja Nachle. Background score juga menampilkan item-item ala Mexico yang rasanya menarik dan cantek.

Lakonan Salman menarik. Karakter macho menyerlah. Begitu jugak dengan Arbaaz Khan. Sonakshi Sinha juga very da pretty. Comey giler. Tapi, lakonannya sederhana jer. Apapun, DABANGG memang filem aksi yang cliche, tetapi cuba untuk lari dari itu dengan transformasi aksi2, background score dan juga karakter yang berbeza.


No comments: