Followers

Friday, October 14, 2011

Chalo Dilli (2011)


Chalo Dilli nampak dekat dengan pendekatan filem Robert Downey Jr, Due Date. Walaupun kisahnya tidak ditiru bulat2, inspirasi itu jelas. Ianya memang sebuah filem yang memang ada pengajaran. Sebuah filem yang simple dan hanya berkisar tentang dua manusia. Dengan settingnya yang tidaklah terlalu luar biasa, juga barisan pelakon yang hanya 2 orang, Chalo Dilli memang sebuah filem adventure drama yang memang ada nasihat, ada rencah tersendiri, dan formula yang menjadi.'

Kisahnya berkisar tentang dua manusia yang berbeza karakter. Dua insan yang tidak pernah berjumpa, tetapi suatu kejadian telah mempertemukan mereka. Mihika (Lara Dutta) adalah seorang pengurus institusi kewangan yang hendak pulang ke rumahnya di Dehli dari Mumbai. Satu insiden akhirnya menyebabkan Mihika terlepas flight. Maka, Manu (Vinay Pathak) enters. Dua insan ini berbeza status kehidupan, juga pandangan. Bermula kisah mereka berdua, untuk ke Dehli dalam sebuah adventure yang mengajar erti kehidupan.

Pada aku, filem ini berjaya mencuit emosi aku untuk turut sama bermain dalam filem ini. Lagu, abaikan kerana filem ini memang tiada item song. Keseluruhannya, Chalo Dilli memang padat, komedi cukup, dan ada pengajaran. Lara Dutta memberikan persembahan yang cukup baik. Malah, Vinay Pathak, sebagai seorang yang komikal, cukup berjaya memberikan emosi. Penampilan khas Akshay Kumar, tiada apa apa pun yang penting.

Apapun, Chalo Dilli memang best. Kisah tentang moment2 yang tidak pernah kita duga dalam kehidupan yang mampu mengubah seseorang. Exciting film.

4.5/5

No comments: