Followers

Thursday, October 13, 2011

Singham (2011)


India ada cara tersendiri untuk menggambarkan kewibawaan anggota polisnya. Bagaimana depiction untuk menunjukkan polis ini sebuah organisasi yang begitu hebat dan memang satu pekerjaan yang patut dihormati. Dengan persembahan yang ganas dan cukup luar garisan peraturan dunia, industry filem India sudah ada banyak barisan filem berlatarkan polis (yang popular dengan isu korupsinya), tetapi sampai sekarang, aku masih suka paparan watak polis yang rasanya nampak hebat, walaupun ini hanya filem.

Itu yang terjadi pada Singham. Potrayal polisnya memang gah. Tak kiralah ianya versi Tamil, lakonan Surya ataupun versi Hindi, lakonan Ajay Devgan, Singham atau Singam (versi Tamil asal, terbitan 2010) karakter Singham itu memang sesuatu yang cukup gah. Suka bagaimana watak polis ini cukup ditaati di kampungnya kerana kebaikannya dalam pekerjaan.

Lupakan pasal luv story dalam kisah ini. Itu aspek tak penting. Singham berpaksi pada kuasa polis yang mampu untuk menentang kejahatan, walau siapa pun yang menentang. Tiada ruang untuk bercinta, walaupun kisah itu berlaku sekecil kecilnya untuk sifat filem yang tabii.

Singham, remake blockbuster Tamil diarahkan Rohit Shetty mengisahkan Singham (Ajay Devgan) yang disegani ramai dengan kebijaksanaannya menjalankan tugasnya di kampungnya. Singham akhirnya berhadapan dengan Jaykant Shikre (Prakash Raj), seorang gangster yang berkuasa. Dendam Jaykant atas insiden di Shivgad akhirnya membuatkan Singham dipindahkan ke Goa. Di Goa, Singham tidak dapat berbuat apa apa kerana Jaykant berkuasa. Namun, mampukah Singham menundukkan Jaykant?

Pada aku, filem ini memang out of logic la kalau bab aksi lawan2. Itu normal la for tamil movie dan hindi movie. Papepun, filem2 sebegini sebenarnya cuba menyampaikan ketangkasan polis yang mampu untuk lakukan apa saja untuk kebaikan. Itu tersiratnya. Jika anda faham. Kalau masih asyik melihat aksi lawan logic, dan tidak memikirkan tersiratnya, tiada apa apa korang dapat.

Ajay Devgan terbaik. Romantika hilang. Kisahnya dengan Kavya (Kajal Aggarwal) sedikit saja. Komedinya cukup menarik. Keseluruhannya, aku menyukai Singham. Sebuah filem aksi yang klasik dari segi aksi, moden dari segi persembahan, sebuah masala aksi yang cukup hebat. It’s a ‘wow!’ film. Tapi, aku rasa SINGAM asal lebih ruthless kot berbanding versi hindi.

4.5/5

No comments: