Followers

Saturday, July 28, 2012

Housefull 2 (2012)

Rishi Kapoor, Mithun Chakraborty dan Randhir Kapoor, nama yang tidak asing lagi dalam kumpulan veteran pelakon pelakon Bollywood. Digandingkan pula dengan pelakon pelakon muda dan terkenal masa kini yang tak perlu disebutkan lagi. Nah, legasi Housefull kali ini lebih besar skalanya, dengan plot yang lebih berselirat dan juga pening kepala. Tambah lauk masala yang agak banyak dan juga adegan kelakar cara Bollywood yang menyegarkan. 


Housefull, filem box-office Bollywood kali ini menerima plot baru, yang mana bukan bersekuel dari filem terdahulu. Jenama Housefull ini diteruskan dengan tema yang sama, dengan menampilkan setting yang hampir sama, dan juga watak watak baru yang dipegang oleh pelakon pelakon Housefull yang pertama. Dengan plot yang hampir sama binaannya tetapi berbeza ceritanya, apa yang sama yang menjadikan Housefull 2 adalah sekuel adalah kebanyakan insiden komedi filem ini berlaku di dalam rumah (walaupun rumah lain, yela sebab cerita pun lain). 

Dengan pelakon yang lebih banyak dan berganda, Housefull 2 menampilkan muka lama dari filem pertama seperti Akshay Kumar, Riteish Deskmukh, Boman Irani,. Pelakon baru untuk siri kedua ini pula ialah John Abraham, Randhir Kapoor dan juga Mithun Chakraborty dan juga muka heroin baru seperti Asin, Jacqueline Fernandez, Shazahn Padamsee, Zarine Khan. Hasilnya, karakter karakter ini dipergunakan dalam plot yang diseliratkan dan ditungganglanggang seperti sebuah puzzle dan cuba diselesaikan kisahnya sehingga akhir filem. 

Ternyata sukar untuk memberikan plot yang menjelaskan cerita ini, tetapi percayalah jika anda menonton filem ini, anda pasti tak akan bangun untuk melihat masalah yang beribu ribu dibina dalam filem ini cuba diselesaikan satu persatu dengan idea yang kelakar dan tak masuk akal. Inilah dia kehebatan dan kegilaan Housefull yang lama sudah dinantikan. Namun, semua masalah yang hampir 2 jam 30 minit ditonton ini bermula apabila dua orang bapa mahukan anaknya berkahwin dengan anak orang kaya. 


Housefull 2 adalah satu lagi level kegilaan Sajid Khan yang mana tidak bermotifkan apa apa, kecuali berhibur sampai pecah perut dengan kecelaruan yang berlaku dalam filem persebut. Inilah masala original Bollywood yang tidak mengira rasional atau logic akal. Semuanya hiburan hebat! Dengan adegan nak cabut gigi buaya lah, pastu adegan ular gigit tanganlah, dan macam macam lagi, serius filem ini memang kelakar. 


Walaupun lagu Pritam yang unik hanyalah Papa To Band Bajaye. Musiknya nampak mirip kepada sebuah lagu klasik yang digubah oleh Pitbull untuk dimasukkan dalam lagu Bon Bon. Tetapi, ianya tetap sebuah muzik asli dan original. Mungkin Pritam cuma terinspirasi dari lagu Pitbull tersebut. Namun, Right Now dan Anarkali juga tak kurang hebatnya. 

Keseluruhannya, filem ni hilarious dengan plotnya yang gila. Dengan gandingan pelakon pelakon superstar yang ramai, Housefull 2 pastinya memberikan persembahan original Bollywood yang tidak mengenal logic fizik dan kimia. Sekadar untuk berhibur dalam sebuah filem komik komedi yang sempurna, Housefull2 disarankan buat peminat Bollywood semua.

4.5/5

No comments: