Followers

Monday, October 12, 2009

Dil Bole Hadippa! (2009)


First impression tentang filem ni tak la menarik aku untuk tgk filem ni. Tapi bila aku melihat satu gabungan baru, Shahid Kapoor dan Rani Mukherjee.. satu tarikan ada di situ.. lagi satu, bila aku mendengar lagu Discowale Kisko dan main track tu.. tu jugak satu perkara yang menarik perhatian aku.. yerla.. Pritam tu.. hehehe.. ok.. ini bukan review yang betul2 profesional k.. hanya apa yang aku lihat dari kacamata aku sendiri tentang filem terbaru terbitan Yash Chopra ni...

Dil Bole Hadippa hanya sebuah filem fun dan hburan biasa yang pada masa yang sama menyelitkan tentang hubungan patriotik pakistan dan india.. ada simbolik tentang keamanan di sini.. apa yg aku nampak di sini, Dil Bole Hadippa cube masukkan bumbu keamanan dalam satu perlawanan persahabatan.. satu sukan.. iaitu kriket.. satu rencah untuk menguatkan kembali semangat patriotik dan kepentingan keamanan di India..
Impian, Veera, seorang wanita tradisional India adalah ingin menjadi seorang pemain kriket. kriket adalah dunianya. Pada masa yang sama, team India dan team Pakistan selalu mengadakan perlawanan persahabatan. Malangnya, team India memang selalu kalah. Ketua team india, mengupah anaknya, seorang pemain kriket yang memang giler punye popular di London. Atas dasar cinta dan sayang seorang anak kepada ayahnya, sanggup dia tinggalkan london dan datang mengajar pemain baru untuk lawan kriket ngn pakistan pada musim akan datang.Veera yang memang minat giler ngan kriket, mau masuk. Malangnya, dia wanita. Malangnya, dalam keterpaksaan. Veera menjadi Veer.
Kalau korang tgk.. cite ni ala2 cite She's The Man.. namun, kriket menjadi tunjng utama.. pape pon, xde pape yg spesel ngn filem ni... yang penting, filem ni hanyalah masala biasa.. xde pape yg spesel.. ok. namun, pe yang aku lihat, cinematography secantikVEER ZAARA.. memang betul betul rangoli...

Menyentuh ttg lakonan, Shahid Kapoor memang nampak kekuatan di situ..Rani dah makin seksi.. even dia lagi tua dari Shahid.. aku suke jugak cara Rani karakterize karakter seorang gadis kampung.. yang memang kuat agamanya.. dan.. mmm perfect la... Lagu paling aku suke.. Dil Bole Hadippa sndri.. Diskowale Kisko jugak satu track yang best... hmm.. tapi, Pritam tak la berjaya meng-create' satu track yang betul2 berbisa. Pada aku, hadippa sendiri hanya bergantung kepada video klip yang memang stylo dan rani yang seksi...

Overal, dil bole hadippa just biasa2 jer k.. hanya masala seala kadar.. filem komedi romantik yang biasa, namun atas pembaharuan.. filem ini mungkin boleh melangkah setapak ke depan...

No comments: