Followers

Wednesday, May 25, 2011

Game (2011)


Perkara yang membuatkan aku mahu menonton filem Farhan Akhtar (selaku penerbit) dan arahan Abhinay Deo ini adalah kerana ianya adalah terbitan Excel Entertainment, sebuah produksi yang membawakan filem brilliant Don beberapa tahun lalu. Dalam masa terdekat, Don 2 bakal direlease menyaksikan Shah Rukh Khan kembali dalam twist mafia yang memang mantap dan menyengat. Game bukan sebuah filem aksi, tetapi ianya sebuah thriller yang sebenarnya indah pada tajuk tetapi tidak pada ceritanya.

Dibintangi Abhishek Bachchan dan supermodel seksi Kangna Ranaut di barisan pemain utama, Game sebenarnya ada identity. Game pada awalnya nampak menarik. Kisahnya mengisahkan seorang jutawan, kabir Malhotra yang merekrut empat orang asing (lakonan Abhishek, Jimmy Shergill, Boman Irani dan Ghauhar Khan) untuk bermain satu game yang bakal membuatkan mereka kaya. Permainan akhirnya tergendala kerana Kabir Malhotra ditemui mati dengan surat wasiatnya dibakar. Kisah akhirnya beralih kepada flashback Abhishek serta siapa Neil Menon (Abhishek) dan kenapa lelaki ini begitu taksub dengan kematian Kabir Malhotra.

Jujurnya, filem ini memang indah pada visual. Aku menyukai sinematografy yang begitu indah dan santai. Tidak terlalu keterlaluan, dan tidak terlalu main main. Suka suasana Istanbul, itu antara yang begitu cantik dan amazing. Muzik Shankar Ehsan Loy menarik. Memang sebuah lagu cha cha mixed with Arabian string memang mantap. Patut dengar trek Mehki Mehki yang begitu slow tetapi menarik. Plotnya aku rasakan biasa saja. Twist selepas interval tak begitu menjadi. Teka teki cliché tetapi endingnya ada perancangan yang cantik.

Keseluruhannya, filem ini patut ditonton buat penggemar thriller filem Bollywood. Sebuah filem generasi ketiga yang begitu Hollywood. Itupun jika anda menggemari sebuah filem Bolly lakonan Amitabh Bachchan yang pada aku, memang stylo macam bapak dia dulu…

3/5

No comments: