Followers

Saturday, December 18, 2010

Golmaal 3 (2010)


Menjadi filem trilogy seumpamanya di Bollywood adalah kebanggaan Golmaal. Sejak 2006, filem pertama Golmaal ditayangkan sehingga ke Golmaal Returns, sekuel kedua terbitan tahun 2008, filem ini memang tak habis kelakarnya. Walaupun hanya pelakonnya sama dan ceritanya berbeza beza dan tiada kesinambungan pun dalam setiap sekuel, ianya masih berjaya menarik penonton untuk bergelak ketawa. Sebab itu mungkin, kembalinya Golmaal 3 sebagai pelengkap trilogy untuk memeriahkan lagi koleksi filem masala yang menarik ini.

Kali ini, kisahnya berkisar tentang dua keluarga. Anak kepada Geeta/Guddi (Ratna Pathak Shah) iaitu Gopal (Ajay Devgan) dan Laxman (Shreyas Talpade) terpaksa menerima kehadiran bapa baru apabila Daboo (Kareena Kapoor) menemukan kembali ibu mereka dengan kekasih lama, Pritam (Mithun Chakraborthy). Gopal dan Laxman kini terpaksa hidup bersama dengan orang yang mereka selalu cari gaduh (anak Pritam) iaitu Madhav (Arshad warsi), Lucky (Tushar) dan Laxman (Khemu). Apa yang berlaku seterusnya adalah kisah buli membuli antara anak anak mereka. Kisah bertambah chaos apabila Puppy (Johnny Lever), si perompak yang selalu short term memory loss telah menyembunyikan rantai yang dicurinya dalam beg pakaian Pritam. Pritam juga, pada masa yang sama terpaksa menghadapi masalah apabila dia tidak dapat menyelesaikan hutang rumahnya.

Kisah biasa. Memang nampak gaya filemnya seperti filem Priyadarshan (yang selalu kumpul semua karakter untuk membentuk babak klimaks).Seperti kisah komedi yang dulu dulu (zaman 90an), itulah yang dapat digambarkan. Komedinya digerakkan melalu insiden tidak sengaja yang berlaku. Ada juga lawak yang menggunakan dialog, tetapi sukar difahami kadangkala. Namun, suka sangat idea pertemuan karakter yang berlaku secara tidak sengaja. Rupanya, idea sebegitu masih digunakan. Susah benar mau cari idea sebegini dalam filem Bollywood sekarang.

Fasa pertama filem ini menarik. Rancak. Namun, bila sampai bahagian intermission, filem jadi lewah, lemah dan lambat capai klimax. Kadangkala segalanya jadi lemah, dan tak menarik. Adegan ending nampaknya tidak dibikin dengan kemas. Namun, bolehlah! Inilah akibatnya kalau filem terlalu panjang. Dari aspek muzik, aku menyukai remake lagu Disco Dancer. Memang mengembalikan memori filem Mithun tu lah! Lagu lain biasa saja. Trek pertama, saja yang berbisa apabila ditambah gaya dan video klip yang memukau.

Karakter yang paling digemari semestinya watak Lucky sebagai si bisu. Rasanya, itulah karakter yang boleh menjadikan filem ini meletop sehingga mampu membentuk trilogy. Ajay Devgan biasa biasa sahaja. Kareena pun biasa biasa. Mithun dalam filem komedi, nampaknya era mudanya sudah kembali. Wow, gandingan pelakon yang mantap menjadikan filem ini memang tak kering gusilah bila tonton. Keseluruhannya, Golmaal sederhana. Dua bahagian yang tidak seimbang mungkin tidak berjaya menarik penonton yang begitu skeptikal dengan Bollywood!

2 comments:

Kamsiah yusoff said...

filem terakhir(vcd) yg saya tgk adalah RAAZ..dah lama dah heehe...takda masa..

Mun said...

ehh... nak tgk citer ni laa.. dah kuar kan dlm vcd? suka citer komedi.. hehe