Followers

Wednesday, October 24, 2012

Bol Bachchan (2012)

Nama Bol Bachchan ni bukanlah cerita pasal Amitabh Bachchan dan Abhishek Bachchan. Sebaliknya, filem ini adalah twist tajuk yang agak menarik dari penggunaan tajuk sebagai tarikan. Ni cerita kompani Ajay Devgan yang bukan menyentuh sikit pun pasal keluarga Bachchan. Apa yang korang bakal tonton adalah filem masala komedi yang hilarious dan memang gaya Bollywood. Dengan role Abhishek Bachchan yang memang kelakar giler, Bol Bachchan mmg awesome! 

Percayalah cerita ini memang akan buat korang ketawa. Terpegun dengan konsepnya yang agak biasa dilihat dalam filem filem Bollywood lain tetapi masih lagi segar untuk memberikan komedi. Gaya arahan Rohit Shetty ni memang efisyen dan hebat. Walaupun sebenarnya plot Bol Bachchan menggunakan asas dari filem Golmaal, ceritanya dikembangkan dengan tidak hanya merujuk kepada filem asal. Pelbagai tokok tambah diberikan untuk kesegaran. 


First half filem ini memang tak membosankan. Segala komedi yang diberikan sehingga Abbas Ali (Abhishek Bachchan) terpaksa menyamar menjadi Abhishek Bachchan selepas membuka pintu kuil lama memang amat hebat. Cerita kemudian berlegar tentang bagaimana Abbas Ali dan beberapa orang sahabatnya yang mana pelakon teater di kampung tersebut cuba untuk cover up supaya Pritviraj (Ajay Devgan) tidak tahu perkara sebenar. Masalah kemudian menjadi rumit dan besar. 

Dari segi performance, kompetensi Abhishek Bachchan tidak usah dipertikaikan. Dua watak yang dipegangnya dalam filem ini tidak mendukacitakan. Walaupun klimax filem ini amatlah terlalu biasa walaupun agak big scale, ianya masih kurang memuaskan. Ajay Devgan tampil dengan gaya machonya yang mengulangi kejayaannya dalam Singam. 


Mungkin bagi yang pernah menonton Singham, korang akan perasan yang beberapa visual filem ini sebenarnya adalah ulangan benda yang sama saja. Aksi yang anti-graviti, segala slow motion yang agak mengagumkan dan lagak Ajay Devgan memang ada aura Singham. Namun, ceritanya jauh berbeza. Dengan arahan pengarah yang sama, memanglah tak dapat dinafikan idea dari filem box office tersebut meresap ke dalam filem ini. 

Cerita cover mengcover antara satu sama lain, insiden yang melucukan, serta situasi yang agak komikal adalah elemen penting Bol Bachchan. Tonton dengan membuang reality kerana persembahan Bol Bachchan adalah seperti komik yang bergerak. Lawaknya, dan gayanya cukup untuk membuatkan kita ketawa. Bol Bachchan mungkin agak panjang durasinya tetapi it still worth to watch it. 

4/5

No comments: