Followers

Wednesday, October 24, 2012

That Girl in Yellow Boots (2011)

Filem ni bukan sebarangan filem. Ditayangkan di Toronto International Film Festival dan kemudiannya Venice Film Festival, file mini mmg karya Anurag Kashyap yang agak thrill tetapi mengikut acuan filem experimental India. Jangan bandingkan filem ini dengan filem filem mainstream Bollywood sebab bagi aku, those yang mmg mainstream Bollywood punya followers pasti akan bosan dengan cerita ni. Filem ni lebih ke arah yang tersirat dari tersurat. 


Dibintangi Kalki Koechlin yang memang cutest sangat sangatlah sebab gigi arnab dia tu. Dan juga wajah mix dia yang mmg outlandish, filem ni bergerak seperti diari. Ianya mengikut kisah gadis yang memakai Yellow boots, iaitu Ruth (Kalki Koechlin) yang datang ke India untuk quest mencari bapa dia yang tak tahu hilangnya. Untuk survival, dia bekerja di rumah urut. Di situ, dia kenal pelbagai jenis manusia dan sempat pulak kapel ngan mamat drug addict. Kisah berlegar tentang kisah hidupnya dan tujuan utamanya, mencari bapanya. 

Erk, for those yang bawah 18, dinasihatkan janganlah tonton cerita ini. Terlalu banyak F-word digunakan dalam filem ini dengan tujuan untuk memberikan reality, amarah dan juga penekanan terhadap masalah yang dihadapi. Malah, dengan setting rumah urut, penonton sendiri sudah dapat mengagak apa yang bakal disajikan walaupun ianya tak lah seteruk mana. Dengan perkataan perkataan yang agak kasar dan juga words yang menjurus kepada seks, mmg filem ini terarah untuk penonton dewasa. 


Filem ini menggunakan banyak bahasa Inggeris, dan naratifnya pun bukanlah seperti filem biasa Bollywood. Dalam genre yang tersendiri, That Girl In Yellow Boots nampaknya boleh tahan. Dengan kehadiran Naseeruddin Shah, filem ni menambah lagi international value untuk filem ini. Kebanyakan lakonan nampak realistik dan semestinya Kalki Koechlin, yang mana bertindak sebagai co-writer filem ini antara yang wajib dipuji lakonannya.

Tersiratnya, filem ini menyingkap isu sumbang mahram dan nafsu jelik lelaki yang sanggup berkahwin dengan seorang perempuan untuk merogol anak perempuan tersebut. Filem ini antara contoh filem independent dan experimental yang berjaya. Karya Anurag Kashyap yang ini dan yang terdahulu lebih menekankan literature yang tersirat. Bukanlah menggunakan pelakon yang besar, tetapi sebenarnya That Girl In Yellow Boots terletak pada plot dan twist yang powerful dan juga setting yang agak realistic. 

4/5

No comments: