Followers

Thursday, October 18, 2012

Ek Tha Tiger (2012)

Salman Khan menunjukkan kehebatannya sekali lagi dalam filem hindi ini. Ek Tha Tiger memang sebuah filem yang mempunyai sisi sisi yang agak lari dari norma filem Bollywood. Pertama dan jelasnya, semestinya jika anda perasan, koreografi aksi filem ini lebih tersusun dan lebih mengekalkan logika. Itu yang agak menarik tentang filem ini dari sudut aksinya. Jujurnya, koreografi aksi filem ini mirip siri Bourne yang ada di Hollywood. Paling best, scene Tiger hentikan train kat tengah tengah bandar dan pertarungan cota yang agak martial art style gitu!


Nak cerita pasal lakonan Salman dan Katrina Kaif, tak payah nak cakaplah. Rasanya persembahan mereka memang agak baik. Salman pun, agak baik dan lari dari cliché yang dia selalu lakukan. Sebenarnya, lakonannya dibantu oleh skrip dan juga elemen romantika campur ala ala filem spy yang digarap dengan baik. First part of the film pun nampak tidak membosankan. Begitu juga dengan second part of the film yang memang padat dengan aksi. 

Lagu dalam filem ni agak internasional. Lapata dan juga Banjara adalah dua trek yang agak menarik untuk didengar. Aku juga agak seronok mendengar background skor filem ini yang cukup catchy dan juga hebat. Muzik skornya tidak membosankan dan menambah lagi aksi filem ini.Dengan latar belakang luar negara yang agak menarik dalam visual, Ek Tha Tiger nampak sempurna pada garapan visualnya. 


Ek Tha Tiger sebenarnya berkisar tentang tersiratnya, bagaimana dua negara boleh bersatu (Pakistan dan India) dalam menangkap Tiger (Salman Khan) dan juga Zora (Katrina Kaif). Dalam ayat lebih mudah, cinta sesama manusia menyebabkan dua negara bersatu. Cerita ini sebenarnya adalah cerita percintaan yang agak baru. Cerita bagaimana dua spy dari dua negara yang bermusuhan jatuh cinta antara satu sama lain dalam satu misi. Dek hal itu, dua spy ini kena lari dan sembunyikan diri apabila negara mereka sendiri memburu mereka. 

Ek Tha Tiger memang sebuah filem Salman Khan dari tulisan Aditya Chopra yang agak hebat. Ingat, ianya Hindi pada dialog tetapi tidak pada filemnya. Ianya internasional. Seolah olah korang melihat sebuah filem Hollywood dalam Bollywood. Walaupun ciri ciri Bollywood itu ada dan dikekalkan, ianya melambangkan Salman Khan masih mampu bertahan dalam barisan pelakon lama yang kini ramai dah tenggelam dan bekerja di belakang tabir.

4/5

No comments: