Followers

Wednesday, October 31, 2012

Joker (2012)

Filem ni gagal menyerlah di box office india. Memang dikatakan sebagai filem yang ‘disaster’ habis habisan. Pada aku, hampir sama. Tetapi aku masih melihat ada juga sisi sisi filem ini yang agak baik tetapi sebenarnya tidak ditangani dengan baik. Jelas dan terang, plot cerita ini sendiri sebenarnya tidak dibikin dengan teliti sehingga terjadinya plot hole yang berlambak. Sukar dijelaskan kenapa lampu boleh menyala bila kampung masih tak ada eletrik dan pelbagai lagi plothole yang menjadi tanda tanya. 


Ini filem lakonan Akshay Kumar. Memang bintang ni dah berlakon filem dah lebih 100 filem. Dan filem ini,sekali lagi menampilkan muka yang dah aku rasakan jemu nak tonton. But nasib baik lakonannya tak pernah mengecewakan. Tetapi, gandingannya dengan Sonakshi Sinha nampak macam tidak menyerlah. Sekadar biasa biasa tak macam dalam Rowdy Rathore. 

Walaupun sulaman efek visual nampak menarik, tetapi apa yang tak bestnya, terlalu banyak fantasi yang melebih lebih sehinggakan penonton muak. Tambahan plotnya yang agak besar dan juga tidak ditangani dengan baik juga faktor yang membuatkan Joker gagal. Namun, dari segi kreativiti lagu dan tarian, confom filem ni cute walaupun masih tidak boleh dikatakan antara tarian tarian terbaik yang dikoreograf Farah Khan. 


Kisahnya amatlah pelik. Bermula dengan seorang orang inggeris yang tidak memetakan tempat tersebut disebabkan satu insiden, Panglapur menjadi tempat yang isolated dan tersembunyi di india. Tiada siapa pernah tahu tempat tersebut. Dekad berlalu, Agastya (Akshay Kumar) anak ketua kampung pulang ke kampung tersebut atas desakan bapanya. Agastya diminta untuk memulihkan kemiskinan kampung tersebut. Ideanya, buat crop circle dan cipta cerita kononnya ada alien di kampung tersebut. 

Kritikan sinisnya yang jelas, filem ini memang nak cakap yang orang inggeris yang menjajah India memang penakut dan bodoh. Awal awal lagi digambarkan ketakutan pegawai British lah yang menyebabkan kampung tu hilang dalam peta india. Malah, watak jahat yang membenci Agastya (yang mana juga adalah orang Inggeris) digambarkan pandai nak mencari salah orang je. Malah, yang paling jelas adalah tindak tanduk kerajaan US dalam isu alien di Panglapur. 


Joker mungkin tak fun sangatlah. Tak ada benda yang nak digelakkan sangat. Storynya nampak macam nak bagi orang ketawa, tetapi tak menjadi. Tetapi, kritikan itu, hah itu yang patut dilihat. Bukan banyak filem yang mengkritik direct apa yang orang putih buat kat negara dia. Joker memang tak menjadi, tetapi yes, ada rasanya sudut2 yang boleh lagi ditonton.. 

Trivia yang perlu korang tahu, berdasarkan sumber,  lagu I Want Just You sebenarnya adalah bertajuk I Want Fakht You. Paham kot napa lirik tu ditukar menjadi 'just'. Walaupun 'fakht' bukanlah bermaksud 'fuck' kerana ianya diambil dari bahasa Marathi yang hanya bermaksud 'hanya kamu'.

3/5

No comments: