Followers

Wednesday, July 7, 2010

De Dana Dan (2009)

Ni antara filem pelik yang aku tengok. Memang tak tahan jugak mata bila apa satu pun aku x dapat tangkap awal mula tonton filem ini. Sekadar mengetahui ianya buah tangan Priyadarshan yang pernah keluarkan Billu Barber, aku tertarik hendak menonton filem ini. Malangnya masa terlalu panjang dan disebabkn hal-hal lain, ianya ambil masa berhari2 untuk aku habiskan menonton.
De Dana Dan mungkin seumpamanya di India. Mungkin juga temanya bukan yang pertama. Gaya penceritaan yang 'memerangkap' berpuluh-puluh aktor dan aktres dalam sebuah hotel terkemuka di Singapura bukan perkara yang selalu dilihat. Maka, De Dana Dan adalah fresh dan Priyadarshan dengan gaya masalanya mencampurkan semua masalah menjadikan De Dana Dan filem haru biru yang penuh komedi.

Nitin (Akshay Kumar) adalah kuli kepada sorang ahli korporat (Archana Puran Singh). Ditakdirkan dia ini punyai kekasih yang kaya, Anjali (Katrina Kaif) yang selalu support dari segala aspek. Rakannya, Ram (Suniel Shetty) juga miskin sepertinya dan punya kekasih hati kaya, Manpreet (Sameera Reddy). Masalah cinta Manpreet dan Ram adalah halangan ibu bapa. Masalah Nitin pula adalah kewangan. Dua rakan ini merancang menculik anak anjing tuan rumah tempat Nitin bekerja dan mengugut untuk sejumlah wang. Masalahnya, semua jadi haru biru apabila plan mereka tidak menjadi.
Plot utama diselangseli dengan kisah ketamakan Harbans (Paresh Rawal) yang diburu seorang polis. Ianya bukan subplot serius. Ianya komedi yang biasa dilihat namun nampak fresh. Harbans merancang untuk kahwinkan anaknya (Chunky Pandey) dengan siapa saja yang sanggup bagi dowri yang besar. Maka, keluarga Manpreet pula bersetuju. Di sebuah hotel terkemuka di Singapura, semua kekalutan berlaku.

Makanya, kalau nak faham lagi, kena la tengok. De Dana Dan memang bercelaru. Namun, apa yang speselnya adalah pembinaan babak yang penuh dengan adegan yang tidak disangka. Elemen kejutan apabila karakter tak berkait masuk campur dalam satu insiden juga mencuri perhatian. Dalam durasi hampir 3 jam, Priyadarshan mereka pelbagai jenis minor karakter. Setiap minor karakter membantu namun pada masa yang sama menyukarkan penonton mengingati jalan cerita. Tetapi, De Dana Dan masih boleh difahami walaupun kadangkala tertinggal satu dia babak.
Pritam nampaknya tidak sekali lagi menghasilkan lagu mirip Billu Barber. Mungkin ini sebabnya Proyadarshan menarik kembali Pritam untuk filem kali ini. Lagu Baamulaiza mencuri perhatian aku. Dengan video yang ckup warna warni, Baamulaiza satu trek yang mengasyikkan. Gale Lagja juga trek yang berbeza dengan tempo sederhana. Dialun dengan elemen R&B, Gale Lagja dihiasi lakonan Akshay Kumar dan Katrina Kaif yang seksi. Trek yang soft pada awal filem, Rasste Naste memang mengasyikkan.
Keseluruhannya, penampilan Akshay Kumar, Suniel Shetty, dan Katrina Kaif amat semenjadi. Sameera sederhana. Semuanya hanya bergantung kepada dialog yang cukup komedi sehinggakan aku rasa ekpresi muka bukan satu perkara yang penting dalam filem ni. Namun, semuanya berjaya menjadikan filem ini sebuah filem yang unik. Ton suara yang selalu meninggi dan penuh jeritan sana sini memang perkara biasa dalam filem ni, so jangan terkejut dan tersentak dengan gaya itu.

Apa pun, Priyadarshan adalah filem santai. Namun, tonton la sikit-sikit. Filem ini akan jadi boring kalai mengadapnya selama 3 jam sekaligus.

2.7/5

No comments: