Followers

Sunday, December 5, 2010

Lafangey Parindey (2010)

Sejak evolusi perubahan dunia Bollywood, macam macam kisah cinta pelik yang dilakar orang India. Walaupun idea itu adalah dirintis Hollywood, nampaknya idea itu begitu masuk dalam versi Bollywood. Antaranya yang menarik ditonton bagi genre romantik komedi sebegini ialah I Hate Luv Storys, Anjaana Anjaani dan juga Lafangey Parindey. Apa persamaan tiga filem ini?? Ianya hanyalah filem yang menggunakan dua karakter (laki dan pompuan) yang mana berbeza dari karakteristik dan juga dunia. Bagi yang menonton I Hate Luv Storys, sudah tentu paham dunia laki yang tak suka filem romantik vs wanita yang suka filem romantik. Bagi Anjaana Anjaani pula, laki stres kerjaya dan wanita stress cinta.

Lafangey Parindey (bunyi macam filem Tamil pulak aish!) semestinya bertitik tolak dari gaya penceritaan yang sama. Kisah ini berplotkan kisah lelaki yang suka bergasak vs wanita yang suka main kasut roda. Pinky (Deepika Padukone) ada cita cita tinggi ingin jadi pemain kasut roda dan dikenali. One-shot Nandu (Neil Nitin Mukesh) pula lelaki kampung yang terkenal dalam arena tnju kerana kebolehannya. Mereka ditakdirkan bertemu apabila Nandu tidak sengaja melanggar Pinky dalam satu kemalangan. Pinky akhirnya buta dan cita-citanya punah. Namun, Nandu hadir dan membantu Pinky. Cerita akhirnya bergerak ke arah usaha-usaha Pinky yang buta dan bagaimana Nandu (yang tidak diketahui Pinky bahawa dia yang membuatkannya buta) membantu Pinky menyertai program realiti tv India.

Lafangey Parindey bergerak dengan sederhana. Plotnya menarik namun tidaklah menimbulkan keterujaan. Semestinya endingnya sudah dapat diagak. Namun, gandingan Deepika dan Nitin adalah sesuatu yang menarik. Lakonan Deepika memuaskan sebagai Pinky si buta. Nitin memang pula biasa namun rasanya lebih baik dari Aa Dekhe Zaara. Apapun, muzik filem ni begity rock dan menarik. Keseluruhannya Lafangey Parindey mungkin diminati peminat genre romantik drama Bollywood. Bagi penggemar filem aksi Bollywood, lupakan saja.

No comments: